
Уже понад два десятки років тому я будував власний будинок у межах Києва. Він мав вийти великим і просторим. Напевно, позначився комплекс комуналки, тому і площа будинку вийшла нескромно великою. Були в ньому і височенні стелі, і просторі кімнати, і еркери. Одним словом, архітектурними вишукуваннями він славився.
Мені (людині, яка виступає як забудовник) належала лише ідея. Я забезпечував бригаду будівельників не тільки ескізами, а й матеріалами. Серйозних відмінностей у зведенні будинків сьогодні немає. Так само, як і раніше, у наш час люди не замислюються про екологічну якість тих матеріалів, які вони використовують.
Лише набагато пізніше я зацікавився фізичними процесами, що відбуваються в будинках. Навколо Києва швидкими темпами зводилися найрізноманітніші вілли і палаци, тому мені було до чого придивлятися. Помітно було, що, хоча будівельні матеріали й технології значно вдосконалилися з моменту мого будівництва, комплекс меншовартості, породжений тісними квартирками, у людях залишився.
Сьогодні на околицях навіть немаленьких міст можна зустріти давно покинуті господарями цегляні коробки. Але ж на зведення таких будівель було витрачено серйозні гроші. Але й навіть серед “свіжих” будинків зустріти архітектурні шедеври практично неможливо.
Зрозуміло, всюдисуща реклама впровадила нам думку про те, що сучасний котедж обов’язково має будуватися з цегли, мінеральної вати, блок-хауса, сайдинга, мати 3 або навіть 4 поверхи, незліченну кількість кімнат, кахельну підлогу. У котельні має стояти автоматичних газовий котел. У приміщеннях слід обладнати теплі підлоги, ставити конвекційні радіатори.
Практично всі забудовники відчайдушно прагнуть реалізувати те, що показала їм реклама. Зате потім їм доводиться холодними зимами перебиратися назад у квартири, де є нормальне опалення. Решта ж, хто продовжує топити будинок і разом з ним навколишнє середовище, мабуть, мають для цього достатні кошти.
Якщо ж будинок побудовано з пінополістиролу, то опалювати його дешевше, але й дихати при цьому в ньому практично нічим. Стіни зводяться капітальні, зате енергоефективність та екологічність залишається на нулі. А реклама все ще продовжує вчити нас, як збудувати будинок без повітря всередині, а потім облаштовувати його кондиціонерами, вентиляторами, іонізаторами тощо.